Jak vybrat jogmatku podle stylu jógy

Chceš si pořídit novou podložku na jógu a nehodláš ztrácet čas brouzdáním po síti? Značek a materiálů je na trhu víc, než hub po dešti. Možná ani po procházení recenzí a průvodců výběrem pořád nevíš, jestli se ta či ona podložka na cviční jógy zrovna pro tebe hodí. Je nad slunce jasné, že univerzální podložka neexistuje. Velkou nápovědou při výběru může být právě druh jógy, který praktikuješ.

Začátečnické omyly

Moje cesta k ideální podložce byla spletitá a plná omylů začátečníka. Starší podložky ve studiích jsou často trochu fujky, hlavně když na ně mám položit obličej. Chtěla jsem co nejdřív svoji podložku a jako studentka jsem sáhla po nejlevnější PVC variantě. Na hathu stačila, ale na své první lekci power jógy jsem si připadala jako úplné jelito, protože jsem se nemohla udržet v pozici psa hlavou dolů. Byl to spíš nemotorný hafan s rozjetýma tlapama.

Našetřila jsem si proto na gumovou protiskluzovou podložku a začala jsem jógovat jako o závod. Až v jednom z lektorských kurzů jsem pochopila, jak si v některých pozicích dlouhodobě likviduju kolenní vazy a kotníky, když podstatnou práci svalů přebírá neklouzavá podložka. Nastala další fáze hledání, ztížená požadavkem na ekologickou podložku, která neklouže pod zpocenýma rukama. Kdo hledá, najde.

Když se potíš, nechceš podložku z PVC

Na lekcích se často setkávám s dotazem, která podložka je nejlepší a jestli se na ní dá praktikovat taková nebo maková jóga. To záleží. A hned na několika věcech. Od podložky chceme nejen funkčnost, ale taky trvanlivost, hezký vzhled, a to vše za rozumnou cenu. Možná je fajn vzít v úvahu i to, že některé materiály můžou škodit – životnímu prostředí nebo přímo našemu zdraví.

Hodně obecně se dají druhy jógy rozdělit podle fyzické náročnosti. Na jednom konci je mírná jóga, na druhém dynamická, a pak středně náročné lekce někde mezi. Do první kategorie patří styly, u kterých se moc nezpotíš. V pozicích se zůstává dlouho, takže hlavním požadavkem na jóga podložku je pohodlnost, ať tě netlačí kolena nebo pánevní kosti.

Mezi dynamické styly patří všechny typy jógy, při nichž se pozice častěji střídají, praxe pěkně odsýpá a nějaká ta kapka potu přece jen spadne. Základem dobré dynamické praxe je jogamatka, která neklouže pod hodně zpocenýma rukama, takže PVC a juta se moc nedoporučují.

A pak jsou tu styly, které zůstávají někde mezi. Někomu se totiž se potí dlaně i během Iyengar jógy nebo klasické hathy, zatímco jiní zůstávají v suchu. Často záleží na lektorovi, jakou obtížnost nastaví, případně na teplotě vzduchu v místnosti. Proto je dobré vyzkoušet si před výběrem podložky, jak tvoje tělo reaguje na různých lekcích.

Výběr podložky podle typu jógy

Ahtanga, Jivamukti

Ashtanga je tradiční systém s daným pořadím pozic, které držíme na pět dechů a přecházíme mezi nimi vinyasou. Začíná se pozdravy slunce a po prvních pěti už je člověku pěkně horko. Jivamukti je Ashtanze hodně podobná, systém je mladší a víc variabilní, ale pořádně zahřívá taky. Z našich jogamatek je nejlepší povrch z mikrovlákna, ale hodí se i korek, protože oba materiály dobře sajou pot a díky tomu nekloužou.

Další variantou je podložka s kaučukovým nebo PU povrchem, která vůbec neklouže. Tady je potřeba dát pozor na dvě věci. Za prvé, kdo nemá zvládnuté proskoky, může si o neklouzavku pěkně narazit palec nebo rovnou nos. Druhým úskalím je sklon víc spoléhat na podložku než na vlastní tělo. V pozici tě nedrží svaly, ale přilepení na podložku. Budování síly je nahrazené nepřirozenou flexibilitou a můžeš si odrovnat klouby. Více k tématu absolutních neklouzavek tady.

Power jóga

To je vlastně taková Ashtanga Freestyle a obtížnost se s každou lekcí může lišit. Asi neznám nikoho, kdo by se u power jógy aspoň trošku nepotil, savý povrch je tudíž potřeba, ať si v psovi hlavou dolů můžeš aspoň trochu odpočinout. Na power jógu je korek i mikrovlákno super. Může být i kaučuk a PU, jen opět pozor na proskoky a klouby.

Hot jóga

Jak název napovídá, tady bude pořádné vedro, místnost na hot nebo Bikram jógu je vytopená na 37-40 °C, takové pěkné pralesní klima. Tady je  designová podložka z mikrovlákna ideálním parťákem, protože během lekce odsává pot a funguje jako ručník. Všechny ostatní materiály už tolik potu odsávat nezvládají a chce to použít savý ručník na jógu z mikrovlákna.

Jin jóga

Hooodně pomalý styl jógy a dlouhé setrvání v pozicích, to je jinová jóga. Hlavně štíhlejší jedinci si stěžují, že je v některých ásanách tlačí klouby. Řešení je několik. Prvním je silnější podložka. Na doma je to ok, na přenášení už může být neskladná nebo těžká. Druhou variantou je podložka, která má aspoň 3 mm a silnější vrstvu tvoří přírodní kaučuk. Kvalitně zpracovaný kaučuk je totiž dostatečně pohodlný i při poměrně malé tloušťce jogamatky. Nabízí se ještě varianta podkládat si bolestivé partie dekou nebo ručníkem, aby se ti v pozici dobře relaxovalo i protahovalo.

Hatha, Iyengar jóga

Hatha i Iyengar jóga jsou styly pomalé, ale některé pozice nám dají pěkně zabrat. Někomu se dlaně potí, někomu ne. Pokud máš dlaně zpocené, jen co se podíváš na jogamatku, můžeš si vybrat mezi mikrovláknem, korkem nebo PU. Může být i juta, PVC, ale chce to odzkoušet. Komu se dlaně nepotí vůbec, může vybírat skoro ze všech materiálů. Jen pozor na jemné povrchy jako kobereček a mikrovlákno, můžou pod suchýma rukama klouzat, opět to chce otestovat.

Podložky na jógu

Jóga podložky z mikrovlákna jsou nejen překrásné, ale i funkční a ekologické

Pomůcky na jógu

Jsou skvělým doplňkem pro tvou praxi, pomáhají ke správnému pochopení ásany
×
×

Cart